Angående självkänsla

Idag kom jag att tänka på en sak. Det var nämligen såhär. I skolan idag så pratade jag med en tjej om Mikael Persbrandt. Av en händelse så råkade den här tjejen ha en bild på henne och Persbrandt i sin mobil. Jag bad att få se bilden och hon säger då:
-Javisst, men kolla bara på Micke, för jag ser inte klok ut på bilden.

Då slog det mig. Varför varför varför är det okej att nedvärdera sig själv på det sättet? Om inte den här tjejen hade sagt de där orden till mig innan och jag hade kollat på bilden och utbrast just det hon sa, då hade det ju inte varit okej, då hade hon ju blivit ledsen (hon hade kanske hållt med, men innerst inne hade det gjort ont) Men när man själv säger taskiga saker om sig själv så är det okej. Bara för att hon sa sådär till mig så kollade jag ju automatiskt på henne, såg inget som såg konstigt ut, men ändå. Det där är så otroligt vanligt, speciellt bland tjejer. Tänk vad myclet roligare det skulle vara om man kunde uppskatta sig själv lite mer, ta vara på det där unika som faktiskt varje människa har. Den här tjejen kunde ju bara ha tagit fram mobilen, sagt: kolla vilken fin bild jag har på mig och micke och sen inget mer.

Vi måste sluta nedvärdera oss själva. Ser man bara fel hos sig själv och inte kan älska sig själv, oavsett hur man ser ut eller vad som har hänt i livet, så kommer vi alltid att ha svårt att kunna ta till oss kärlek från andra, även ha svårt med att ge kärlek.

Kan vi inte iallafall börja smått? Vi kan väl lova varandra att aldrig mer klanka ner på oss själva när vi är med på något kort. Vi kan väl vara stolta istället. Tycker någon att man ser förjävlig ut på kortet (vilket jag tror är ytterst ovanligt) så kan man väl bara skratta åt det och hoppas på bättre lycka nästa gång!

/Golfhustrun

Kommentarer
Postat av: carina

Helt rätt vi duger som vi är

2008-09-18 @ 20:56:29
URL: http://[email protected]

Skriv några fina rader till mig

Ditt fina namn här tack
Vill du att jag kommer ihåg dig?

Här skriver du din e-post (publiceras ej)

Jag vill veta din bloggadress

Kommentar:

Trackback